Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Belgia. Siemens zakończył wdrażanie ETCS poziomu 2

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Data publikacji:
21-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Siemens Mobility

Podziel się ze znajomymi:

Konsorcjum Siemens Mobility i Equans, we współpracy z belgijskim zarządcą infrastruktury kolejowej Infrabel, z dumą ogłasza terminowe zakończenie i uruchomienie przełomowego projektu modernizacji krajowej sieci kolejowej Belgii. Projekt, rozpoczęty w 2015 roku, doprowadził do modernizacji 2274 kilometrów torów przy użyciu najnowocześniejszej technologii europejskiego systemu kontroli pociągów (ETCS) poziomu 2.

Dzięki integracji zaawansowanych urządzeń blokadowych i umożliwieniu ciągłej komunikacji cyfrowej projekt zapewnia znaczną poprawę wydajności operacyjnej oraz płynne funkcjonowanie pociągów transgranicznych, w pełni zgodne z normami UE. Modernizacja ta, obejmująca cały kraj i priorytetowo traktująca kluczowe europejskie korytarze transportowe, stawia Belgię w czołówce europejskiej transformacji cyfrowej kolei. W ramach konsorcjum firma Siemens Mobility jest odpowiedzialna za wdrożenie i modernizację systemu ETCS poziomu 2 oraz systemów sterowania ruchem kolejowym w większości infrastruktury kolejowej kraju, natomiast firma Equans zajmuje się kompleksową instalacją na miejscu, w tym robotami inżynieryjnymi, pracami elektrycznymi, wdrożeniem sprzętu, okablowaniem i rygorystyczną dokumentacją.

– Belgia jest pierwszym krajem, który wdrożył system ETCS w bardzo złożonej sieci kolejowej, praktycznie bez żadnych przerw w ruchu – dając przykład, za którym powinna podążać Europa. Terminowe ukończenie i uruchomienie tego projektu, dokładnie dziesięć lat po jego rozpoczęciu, odzwierciedla siłę naszej współpracy z Infrabel i niezachwiane zaangażowanie konsorcjum. Obecnie większość belgijskiej sieci kolejowej działa w oparciu o system ETCS Level 2, a nasza sprawdzona technologia sygnalizacji zapewnia najwyższe standardy bezpieczeństwa oraz bardziej wydajny i gotowy na przyszłość system kolejowy dla całego kraju – mówi Michael Peter, dyrektor generalny Siemens Mobility.

– Dzięki ogólnokrajowej instalacji europejskiego systemu kontroli pociągów ETCS i realizacji planu generalnego ETCS wnieśliśmy istotny wkład w bezpieczniejszy, bardziej wydajny i przyszłościowy transport kolejowy w Belgii. Dzięki partnerstwu z Siemens Mobility zrealizowaliśmy złożony pod względem technicznym i logistycznym projekt o imponującej skali: rozległe linie kolejowe, tysiące urządzeń torowych i solidna infrastruktura cyfrowa. Projekt ten silnie wspiera zmianę modalną i stanowi inwestycję w technologię, niezawodność i zrównoważony rozwój na rzecz przyszłości belgijskiej kolei – stwierdza Mark Dirckx, dyrektor generalny Equans Belux.

Modernizacja belgijskiej sieci kolejowej

Przed rozpoczęciem projektu modernizacji systemu ETCS w Belgii sieć kolejowa opierała się na starszych systemach, co ograniczało jej niezawodność, wydajność i kompatybilność transgraniczną. Kierując się europejskimi przepisami dotyczącymi poprawy bezpieczeństwa i interoperacyjności, Belgia uruchomiła „ETCS Masterplan”, którego celem jest wyposażenie wszystkich linii w zaawansowaną technologię ETCS do grudnia 2025 r. — znacznie przed terminem wyznaczonym przez UE.

– Dzięki projektowi RemODtrAIn Deutsche Bahn robi ważny krok w kierunku zdalnego sterowania i automatyzacji ruchów manewrowych. Naszym celem jest opracowanie pragmatycznego rozwiązania dla zdalnie sterowanych operacji kolejowych poprzez wypełnienie konkretnych luk technologicznych oraz rozważenie niezbędnych zmian w zakresie ról, procesów i przepisów. Nasze działania koncentrują się na ścisłej integracji rozwiązań technicznych i rzeczywistym zastosowaniu na miejscu: DB Fernverkehr AG, jako właściciel zapotrzebowania, wnosi wymagania operacyjne. Część testów odbędzie się na terenie DB RegioNetz Infrastruktur GmbH w Erzgebirge. DB Systemtechnik GmbH wnosi wiedzę specjalistyczną w zakresie inżynierii systemowej, architektury, bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa, a także doświadczenie w zakresie standaryzacji i zatwierdzania. Dzięki zdalnemu sterowaniu operacjami manewrowymi dążymy do zwiększenia przepustowości, uelastycznienia procesów, złagodzenia niedoborów kadrowych, a tym samym do szybkiego osiągnięcia wymiernych usprawnień operacyjnych dla klientów i naszych pracowników – powiedział Dr Jasmin Bigdon, dyrektor techniczny Deutsche Bahn AG.

Stopniowe wdrażanie w kierunku pełnego pokrycia krajowego

Kompleksowe wdrożenie ETCS w belgijskiej sieci kolejowej, rozpoczęte w 2015 r., przebiega zgodnie ze strategiczną strategią „linia po linii”, w ramach której priorytetowo traktuje się kluczowe trasy i połączenia międzynarodowe. Technologia Trainguard 200 RBC (ETCS L2) i Simis W (Interlocking) firmy Siemens umożliwia optymalizację ruchu pociągów za pomocą komunikacji GSM-R, poprawiając wykorzystanie sieci, zwiększając przepustowość i podnosząc wydajność, aby sprostać rosnącym wymaganiom.

Zasięg geograficzny obejmuje główne miasta Belgii, łącząc Brugię, Gandawę, Hasselt, Arlon, Verviers i Mons, tworząc sieć kolejową rozciągającą się z północy na południe i ze wschodu na zachód. Wdrożenie to płynnie integruje 46 nastawni, 37 centrów blokowych (RBC) — niezbędnych do zarządzania ruchem pociągów w czasie rzeczywistym — ponad 19 000 baliz i około 4536 sygnałów, zapewniając zaawansowaną wydajność sieci. Koncentrując się na kluczowych europejskich korytarzach transportowych i krajowych osiach kolejowych, wdrożenie to podkreśla zaangażowanie Belgii w budowę wydajnej, połączonej infrastruktury kolejowej. Belgia osiągnęła obecnie pełne wdrożenie ETCS w całej swojej sieci kolejowej, zapewniając kompleksowy zasięg zarówno na poziomie 1, jak i 2.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia
INTERCOR

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Siemens dostarczy pociągi KDP dla Wietnamu

Tabor i technika

Siemens dostarczy pociągi KDP dla Wietnamu

Siemens Mobility 20 grudnia 2025

Koleje Słoweńskie zamawiają lokomotywy i wagony do przewozów międzynarodowych

Tabor i technika

Podłęże-Piekiełko. Pociągi dojechały do Rabki Zaryte

Infrastruktura

Szybciej na lotnisko w Berlinie. Z dworca głównego w 23 minuty

Infrastruktura

Czy budowa nowych bocznic powinna być łatwiejsza?

Infrastruktura

Zobacz również:

Siemens dostarczy pociągi KDP dla Wietnamu

Tabor i technika

Siemens dostarczy pociągi KDP dla Wietnamu

Siemens Mobility 20 grudnia 2025

Koleje Słoweńskie zamawiają lokomotywy i wagony do przewozów międzynarodowych

Tabor i technika

Podłęże-Piekiełko. Pociągi dojechały do Rabki Zaryte

Infrastruktura

Szybciej na lotnisko w Berlinie. Z dworca głównego w 23 minuty

Infrastruktura

Czy budowa nowych bocznic powinna być łatwiejsza?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij